-
Julen
En veckas bloggpaus. Kanske inte helt vad jag hade planerat men julen kom och sa hej och fyllde tiden med allt annat än att producera innehåll. Dessutom har jag lite svårt för WordPress nya redigeringsformat vilket kanske inte heller bidragit till produktiviteten. Men nu är den fina julen över och Niki och jag är tillbaka i Ingå för lite mellandagsvila. Så skönt.
Vår jul var så mysig, rolig, småvild och framförallt god. Vi hade delar av Nikis familj från Sverige som bodde hemma hos oss så det var full rulle hela tiden. Dagen före doppardagen firades hos Nikis mamma med gröt, glögg och soppa. Julafton inleddes med rödvin vid Nikis pappas grav och fortsatte därefter hos Nikis syster med familj på Skatudden. Vi åt julmiddag, drack cava, spelade julklappsspelet och spelade Bezzerwizzer till midnatt.Juldagen firades hos Nikis äldsta syster med familj i Grankulla med Saffransrisotto, kalv och rödpang.
Här kommer bilder från juleriet.






De här två gravida snyggingarna är mina svägerskor. Fina!



-
Julmåndag
Insåg när jag rotade runt i källaren tidigare idag att det enda vi äger i form av julgranspynt är ljusslingor. Resten då? Ja det ofanns (är medveten om att “ofanns” inte är ett ordentligt ord). Så tog vår lilla bil till Finlands andra största stad även kallad Esbo på julgransjakt. Uppräckte på Bauhaus att en julgransfot kostar sådär 30+ eurosar. Tyckte det var en jäkligt tråkig utgift och besökte istället grannbutiken Kierrätyskeskus (second hand) och fyndade en semiful men ack så vattentät fot för hela tre euro! Hur bra?
Gick sen till Plantagen och valde ut en medelstor gran att ta med mig hem. Hade väl egentligen kunnat få plats hemma med en mycket större gran än den medelstora gulliga som jag slutligen valde, men har ni sett vår bil? Den är lika stor som en handväska och granen måste ju gå att få hem också. Så en kort men söt gran blev det. Avslutade turen på Iso Omena där jag shoppade typ 50 julgranskulor på Claso för hela 5 eurosar och ett pepparkakshus på Prisma. Ja, ni hör ju vilken fyndare det har blivit av mig.


Bad Niki hjälpa till med att dekorera huset. Hans senaste grej (han får liksom grejer på hjärnan) är den tyska meningen för “Titta här” som skrivs “Ach Kuck mal” och det skrev denna halvtyska man iklädd mitt diadem (igen) på vårt nybyggda hus med godis. Yepp.


Kanske ett av de fulare pepparkakshusen jag sett ändå? Inte direkt vad man vill få fram på pinterest det här inte? Men okej. Fult men charmigt. På sitt sätt.

Nåja. Juuuuul i vårt hus. Lite fusk egentligen eftersom i min familj har vi traditionen att inte ta in granen förrän dagen före. Men å andra sidan är det kanske det som är det trevliga med att vara vuxen. Man får göra lite som man vill.
Nu ska jag återgå till den senaste HP-filmen, Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald. Ända jobbiga med den än så länge är att Jude Law spelar Dumbledore? Ni hör ju hur konstigt det låter? Varje gång han dyker upp i rutan tänker jag bara att det där är Jude Law. Lite surt. Då går det bättre för Johnny Depp som Grindewald. Han tror man i alla fall på. -
Helgen då
Skulle kunna kalla min helg väldigt spontan och festligt. Ni vet den där typen av helg man egentligen inte har några planer för men hamnar på två fester två dagar i rad ändå? Just en sån blev det. Fredagen började bra med massa fix och vid fyra gick jag till Maria01 (ni vet där alla stans startups bor) på glögg med Venture Capital-bolaget IceBreakers Community som jag är medlem i. Fick mingla med andra trevliga typer och dricka glögg, sådant som jag inte tackar nej till.
På hemvägen köpte jag på mig lite ost och chark eftersom Sabbe och Y skulle komma på besök och min matlagningslust låg på noll. Men hej, ost och chark är ändå lite meningen med livet. Särskilt när man kombinerar det med fredag, vänner och vin.

OST!!

Sen fick vi ett ryck och följde med på Smartlys lilla julsfest på deras kontor i posthuset. Blev lite sur över att de hade fått lov att renovera så mycket som de gjort. När jag kollade på kontorsutrymmen i posthuset för lite mer än två år sedan fick man inte lov att göra nästan någonting. Oh well. Antar att kulturmärkning är relativt. Annars var det kul. Drack rödvin, minglade runt lite, dansade en sväng, beundrade deras karaokerum och åkte hem vid tvåtiden. Bra kväll.

Så blev det lördag med fantastiskt soligt väder. Hehe, skoja.

Man blev nästan badsugen . Nästan.

Oklart vad jag gör med benen här. Men hej, promenad utan hund kan få en att göra konstiga saker.

Vi spatserade över järnvägsbron och ner till nya biblioteket Odi som lyxigt nog ligger tio minuters promenad från vårt hem.

Känns som om vi är de sista att besöka denna pärla som öppnade på självständighetsdagen. Ser i alla fall ut så på Instagram. Men herregud så fint det är. Tänker börja hänga här jämt.



På Odi hade vi bokat en date med Nikis mamma Gaby. Så vi slog oss ner på ett café drack kaffe och umgicks i några timmar.

Sen var det dags att gå hem och laga bollo. Jag vet inte hur ni lagar mat, men jag tittar nästan alltid på någonting samtidigt. Just nu har det varit väldigt mycket av Gåsmamman. Var kanske lite extra sur på Cmore just den här helgen eftersom de helt skippade löftet av förhandsvisningar av Bachelor. Lite taskigt.

Nikis senaste grej är att stjäla alla mina diadem. Oklart om jag tycker att det är så snyggt på just honom. Meeeeen att. Kanske det är fashion här i berghäll och jag vet inte om det än?
Nåja, efter middagen gick vi på julfest i Rödbergen. Var hemma strax efter midnatt. Har inga bilder från det. Men att.

Söndag och jag åt frukost, gick ut med hunden och såg filmen A simple favor med Blake Lively och Anna Kendrick. Kanske den mest ångestfria film jag någonsin sett. Under dessa två timmar gjorde jag ingenting annat än att må bra och in the smyg önska att det aldrig skulle ta slut.