• Barn,  Ingå,  Landet

    Första sommarlovsveckan

    Barnens sommarlov har börjat och vi har flyttat till Ingå för två veckor. Barnen går varje morgon på Folkhälsans simskola i Björnviken och jag sitter tre timmar på stranden och ser på i ur och skur. Försöker småjobba så gott jag kan från telefonen, men de dagar då regnet öst ner, har det varit minst sagt svårt.

    laxsoppa

    Mina föräldrar lagar som vanligt god mat, som här finsk laxsoppa.

    laxsoppazeinas

    Mina barn kan äta lax jämt. De föredrar laxsoppa framför i princip alla barnklassiker i matväg.

    laxsoppafinsk

    Mamma lagade Zeinas recept och det blev supergott.

    havsfiske

    Annars har det forskats. Min kusin som är marinbiolog kom över med hinkar, håvar, havskratta, havskikare, akvarium, två mikroskop och lärde barnen hur man havsforskar. Det har fiskats krabbor, fiskar, räkor och vi har kikat på samtliga i min farsfars gamla mikroskop. Spännande och bra syssla.

    mikroskop

    Det enda negativa är väl att man borde shoppa nya gummistövlar till barnen. Som min kusin sa, barn bör ha gummistövlar från Crocs utan foder. Jag kan inte göra annat än att hålla med efter X antal dagar med tidningspapper i fyra par gummistövlar. Skulle varit enklare för alla med gummistövlar som inte behöver torkas.

    bryggatn

    Men dagar med fint väder har gummistövelkrisen knappt varit märkbar.

    bord

    Då kan man äta ute och barnen kan leka utomhus utan lager på lager.

    fabola

    Morfar fick även sin ena segelbåt sjösatt och barnen var väldigt ivriga. Bra för morfars stressnivå.

    doodle

    Penny har mest tagit det lugnt.

    tollare

    Ally också. Vänner.

    kvällsdoppet

    Jag har kvällsdoppat mig varje kväll. Kanske bästa doppet när man både blir ren och sval innan man kryper ner bland krispiga lakan.

    kvällsdopp

    Tacksam till morgonrocken som hängt med sen glada tonåren.

    skinome

    Och till produkterna som jag med mitt företag har fått äran att jobba med under våren.

    sommarkväll

    Nu sitter jag här. Skriver ihop det här inlägget och ska snart krypa ner. Imorgon är det midsommar och vi ska in till byn med barnen och dansa runt stången.

    godnatt

    Godnatt

  • Helsingfors

    Sista dagarna i stan

    Det har varit skolavslutningar, dagisavslutningar och allt annat som hör juni till. Min äldsta son, Bernie, fick nog en vecka före skolavslutningen och flyttade till mina föräldrar i Ingå för fem dagar. Han tyckte det räckte med skoleri och ville ha sommarlov på en gång. Lillebror blev kvar i stan, fick gå korta dagar på dagis och hitta på roliga stadsäventyr därefter. En natt sov han hos sin farmor och fick egentid där. En annan eftermiddag åkte vi till Heureka.

    Vi har alltid sett till att dela på våra barn när det finns möjlighet. Med 1,5 års åldersskillnad är det hälsosamt att få vara med en förälder utan syskon då och då. Få upptäcka vem man är utan påverkan i lugn och ro, få vuxnas fulla uppmärksamhet utan konkurrens. Alla blir så lugna.

    Vi har begränsad skärmtid under vardagar (inga iPads), men på helgkvällar får man se på film. Vi har Svt, Yle, UR, Disney och Netflix installerade med begränsningar. Inget Youtube. Vi har även en Nintendo Switch med Mario Kart i tv-rummet. Nu under sommaren har vi lite färre regler. Regniga dagar på landet när jag behöver jobba får skärmen absolut komma fram.

    havet

    Jag har filmat en hel del innehåll de senaste dagarna till kunder. Filmat, klippt, klippt om i andra format osv. Så tacksam tid på året när man kan jobba med naturligt ljus.

    En regnig lördag drack vi pinot noir efter maten och planerade sommaren. Vi kommer mest att hänga på landet. Ingå och Korpo med lite cityliv däremellan. Inga längre utflykter, vilket faktiskt känns ganska skönt. Niki behöver verkligen verkligen semester och jag behöver kunna jobba lite då och då. Bra att ta det lite som det kommer.

    Lupinera blommade och jag plockade bukett efter bukett. Jag vet, invasiva osv. Men jag älskar verkligen denna barndomsblomma med passion. Så fin och så piffig i vas.

    Höll ett litet kalas för Louies dagiskompisar. Kommer att hålla ett till kalas lite senare på hans riktiga födelsedag för vänner och familj. Ibland är det bra att dela upp kalasandet lite.

    Bakade en tårta med sockerkaksbotten och maräng med grädde och bär. Så som han vill ha det.

    kalasglas

    Hade planerat vackert väder så att vi kunde vara ute och hoppa på trampolinen. Men det regnade såklart och vi fick kalasa inne. Tur att vi inte var så många.

    syrenerungerska

    Sen packades bilen och jag, barn + hund flyttade till Ingå i två veckor och intensivsimskola. Här är vi nu.

  • Tips

    Sommarläsning 2026

    Nu är det sommar och då är det dags att passa på att läsa sig igenom semestern. För mig ska sommarläsning vara relativt okomplicerad. Jag behöver läsa böcker som är lätta att komma snabbt in i igen efter att man blivit avbruten.

    Här kommer mina tips:

    Louise Strömberg – Arkesundserien

    Jag har hittills bara läst de två första böckerna i serien, Där vildblommorna växer och Där havet glittrar.

    Berättelser om vilsna kvinnor i 30-årsåldern som tar sig ut till skärgården och bygger upp sina liv på nytt är precis den typ av bryggläsning jag behöver för att varva ner. Myspys.

    I den första boken möter vi Maya, medgrundare till en framgångsrik startup, som efter att ha blivit ordentligt bedragen flyr till Arkesund för att börja om. Där hittar hon nya vänskaper, nya intressen och ett lugnare tempo. Tillsammans med surtanten Siv rustar hon upp en gammal handelsträdgård och sakta men säkert börjar livet blomstra igen. I den andra boken möter vi den utbrända sjuksköterskan Lilly som flyr sitt stressiga jobb och sin manipulativa chef och tar ett sommarjobb på ett ålderdomshem i Akesund. Här möter hon Margareta och får en nystart.

    Det finns även en tredje bok som släpptes nyligen. Den står på min läsningslista.

    Bea Uusma: Vitön

    Fortsättningen på Beas bästsäljare Expeditionen. Boken tar vid där den förra slutade och vi får följa med ännu djupare in i Beas besatthet av vad som egentligen hände med Andrée-expeditionen för 129 år sedan.

    Bea har inte bara utbildat sig till läkare för att bättre kunna förstå de kvarvarande bevisen, utan har också sålt sin lägenhet för att finansiera en egen expedition till Vitön. Varför dog de på Vitön 1897, trots varma kläder och mängder proviant, innan de ens hunnit packa upp sina slädar?

    Det är svårt att inte fascineras av Beas envishet och hur hon fortsätter att vända och vrida på teorierna kring ett av Sveriges största expeditionsmysterier. Vitön tilldelades Augustpriset för Årets svenska fackbok 2025.

    Eleanor Buchanan – De fyra systrarna

    Om du, precis som jag, kände en viss tomhet när Lucinda Rileys serie om de sju (eller egentligen åtta) systrarna tog slut, så är det här boken för dig. Man kan väl säga att den rider lite på samma våg.

    Precis som i Lucindas böcker får vi följa två parallella berättelser, en i nutid och en på 1930-talet. Vi möter Roz, som har lämnat Australien för att börja om, och när hon får syn på en målning i en antikaffär börjar en historia om familjehemligheter, gamla skotska legender och förbannelser att nystas upp.

    En spännande och mysig bok att lyssna på. Att Gunilla Leining var uppläsare gjorde inte direkt saken sämre.

    Belle Burden: Strangers

    Belle berättar om sitt liv med man och barn, som på ytan verkar perfekt, tills hon en dag får ett telefonsamtal från en man som berättar att hans fru har en relation med Belles man. Livet vänds upp och ner och utan någon egentlig förklaring lämnas Belle att försöka pussla ihop sitt liv mitt under pandemins lockdown.

    Hon skildrar skilsmässoprocessen, både de ekonomiska konsekvenserna och hur den påverkar henne psykiskt, samt vad som händer med relationerna runt omkring och hur barnen påverkas.

    Jag lyssnade på boken via Spotify och tyckte om att få höra Belle själv berätta sin historia. Hon har en perfekt ljudboksröst.

    Lisa Jewell: Inget av det här är sant

    Jag har läst alla böcker av Lisa Jewell och det här är min favorit. Det jag älskar med hennes böcker är att de är thrillers utan deppiga poliser som tycker synd om sig själva. Här är det tempo från början till slut.

    Podcast-profilen Alix och sömmerskan Josie upptäcker att de är födda samma dag, på samma sjukhus, och av en slump träffas de när båda firar sin 45-årsdag. Trots likheterna kunde deras liv knappast vara mer olika.

    När Alix bestämmer sig för att intervjua Josie till ett nytt podcastprojekt blir hon allt mer indragen i hennes liv. Men Josie bär på hemligheter och snart tar berättelsen en betydligt mörkare vändning.

    Michaela Von Kügelgen – Halsteröserien

    Den finlandssvenska stjärnförfattaren (och min vän) Kugge har skrivit den perfekta sommarläsningen för oss som älskar skärgårdsmys.

    I första boken, Sommar på Villa Hilda, får vi följa kändiskocken Louise och journalisten Thomas som tar sig an ett nyöppnat sommarpensionat långt ute i Stockholms skärgård. Båda är lite vilsna i livet och hoppas att projektet ska ge dem en nystart.

    När de hittar en bunt gamla kärleksbrev börjar en historia från det förflutna sakta vecklas ut.Mysig, charmig och precis den typ av bok jag vill läsa i en solstol.