• Random

    Freitag


    ÄLSKAR den här tweeten och det fantastiska att Emilio Ingrosso är “stolt” över sin dotter och “älskar” sin fru  😀

    Jaja. Helgplaner:

    Idag: Borde åka tillbaka till stan så att jag är hemma senast fyra. Har nämligen ett möte. Efter det vet jag inte riktigt vad vi gör? Oklart.

    Lördag: Vår vän Eva fyller år och har middag i Rödbergen. Blir kul!

    Söndag: Åker förmodligen tillbaka till Ingå. Fint ändå att jag har vänt på konceptet och gör helger i stan och veckor på landet. Mys!

  • Random

    Fössta tossdan i mass…

     

    ….och jag åt ingen massipantåta. Lite dåligt av mig ändå som den smålänning jag trots allt är. Hade i och för sig blivit väldigt förvånad om jag hade stött på en massipantåta med texten “fössta tossdan i mass” på lokala caféet här i Ingå. Jaja, för er som alltså inte vet det så är jag ifrån landskapet Småland i södra Sverige. Vår dialekt är känd för att låta lite “bonnig” och att vi inte kan säga bokstaven R ordentligt. Därav är fössta tossdan i mass (Första torsdagen i mars) vår nationaldag. Alltså idag. Yey. Tyvärr talar inte jag någon direkt utpräglad småländska utan kan uttala R utan problem. Oftast har andra svenskar jag möter som inte känner mig svårt att placera min dialekt. Antagligen en kombination av att ha växt upp med en pappa från Stockholm och en förhållandevis dialektlös svenska i hemmet? Min mamma kommer från Småland och pratar “rikssvenska” med oss i familjen men dyker det upp en reeeeeedig småländare byter hon dialekt till ett R-löst gulligt tal på en gång.

    Hur som. Jag är i Ingå den här veckan. Pluggar, fixar och skriver grejer. Har kommit på det här med hur jag egentligen ska förvalta all min lediga tid. Så istället för att dötida på netflix pluggar jag på allt jag är intresserad av och som jag inte tidigare hunnit med. Just nu är jag inne på psykologi,  presentationsteknik och retorik. Går runt här ensam i stugan och tränar min röst framför Milla. Misstänker att hon tror att jag flippat helt. Har i alla fall den här veckan läst tre böcker om ovanstående ämnen, lyssnat på sexton timmars podd i säljtaktik och säljsystem samt kollat på tretton olika tedtalks. Nu är jag tillbaka på psykologispåret lite igen och lär mig såpass mycket varje dag att jag somnar helt utmattad vid midnatt varje kväll. Går helt enkelt min egen utbildning. Så jäkla kul.

    I bildväg har veckan sett ut så här:

  • Random

    Laxfilé med blomkåls- och broccolimos


    Kvällens middag bestod av den här trevliga rätten även kallad Lax med mos och fetaostkräm. Den här gången har jag lagat rätten med en Sous Vide. Dvs en maskin som genom reglerad temperatur i vattenbad tillagar din råvara i en plastpåse utan luft. På så sätt går smakerna in i fisken/köttet och kan därför varken bli överkokt eller torrt.

     

    Du behöver: 

    För laxen: 
    Lax
    Citron
    Citronpeppar
    Salt
    Smör

    Moset:
    Ett litet blomkålshuvud
    Ett litet broccolihuvud
    En skvätt grädde
    Lite smör
    parmesan(om du har)
    Muskotnöt
    Vitpeppar

    Såsen:
    3 dl Turkisk yoghurt
    En fetaost
    Timjan
    Salt
    Peppar
    Vitlök

    Laxen: Börja med att sätta på Sous viden och ställ in temperaturen på 54 grader. Under tiden den värms upp förbereder du själva laxen. Skär laxen i filéer och lägg varje laxbit i varsin påse. Salta, peppra med citronpeppar, hyvla tunna skivkor smör och lägg på tillsammans med en citronskiva. In i påsen och slut den så att den helt saknar luft. Har du en vakum-maskin använder du såklart den, annars gör du som jag och använder vattenmetoden på en zippåse (låt vattnet ta ut luften genom att sakta sänka den under vatten). Sänk sedan ner dina laxfilér i Sous Viden och låt den hänga där i 20-30 min. Har du ingen sous vide kan du antingen steka laxen i en ugnsfast form i ugnen alternativt i stekpanna. Pressa då över citronen istället. 

    Såsen: Blanda samtliga ingredienser till såsen i en skål och smaka av med kryddorna. Låt den sen vila i kylskåpet. 

    Moset: Koka buketterna av de båda huvudena i lättsaltat vatten några minuter. Häll därefter av kalaset och i med stavmixern. Mixa tillsammans med en skvätt grädde, en klick smör och smaka av med parmesan, salt, vitpeppar och muskotnöt. 

    När laxen är klar (efter 20-30 min) fångar du upp den, snabbsteker skinnsidan i smör någon minut så att det blir krispigt och slänger upp med alla tillbehör på tallriken. Måndagsmiddagen är klar!