-
Inte på topp
Onsdag i stan och jag är väl tyvärr inte helt på topp. Har varit lite småsjuk sedan igår eftermiddag. Lite synd eftersom dagen började så bra med frulle på Ipi med Linn. Hade efter det tänkt mig en lite mer produktiv eftermiddag än att hänga i soffan framför en blödig hästfilm på Netflix, men så blev det inte. Idag är jag i ungefär samma skick som igår vilket innebär att jag dricker smoothies och grönt te i mängder, försöker få mig själv att bli en kalaspingla på nolltid. Har nämligen ett möte imorgon som jag verkligen ser framemot och absolut inte får missa. Så den här damen ska bli frisk innan kvällen är här.
Kommer ihåg vår bröllopsvecka, hur jag blev ordentligt sjuk fyra dagar innan bröllopet och vandrade in på Ingås apotek och köpte ALLT de rekommenderade. Åt tabletter, sprayade med zink, drack finrexin och gick och la mig tidigt en kväll efter att min pappa bekymrat sagt att jag nog måste sova lite. Tror det var en kombination av stress och pepp som satte mig i det skicket. otroligt nog vaknade jag pigg och glad dagen innan bröllopet och kunde andas ut. Sedan dess har jag en lite väl stark tilltro till Zink-spray.
Den här gången får jag väl kanske skylla på helgens bravader med dansgolv långt in på småtimmarna med Sandis och Linn. Hade aldrig varit på Butchers tidigare (före detta Kokomo) och blev så positivt överraskad av det fullproppade dansgolvet att vi aldrig ville gå hem. Har verkligen saknat ett riktigt dansställe i stan där man kan svänga på sina lurviga och sjunga med. Vill inte dansa till hipstertechno (dunkdunkdunk….inget händer….dunkdunkdunk) utan vill höra sånt jag känner igen. Så cool är jag..
Släng ner Kiwi, blodapelsin, banan och spenat i mixern och kör. NAM!
Den här typen tycker att jag är tråkig. Synd att hon inte har samma intresse för film som min barndomshund border collien Ella hade. Annars hade vi kunnat kolla på hästfilmer ihop. -
Att vara kvar på landet
Här är jag! Kvar i Ingå även om jag hade som plan att åka in till stan igår förmiddag. Men eftersom gårdagens möte skedde på det härliga fenomenet vi alla kallar för internet bestämde jag mig för att stanna kvar här en natt till. Så här är jag nu. Vaknat tidigt med en kaffe med skummad havremjölk framför brasan och njuter lite av livet. Ska åka in senare idag men älskar att jag kan dra på beslutet så här länge bara för att jag själv känner för det. Hej känslostyrd. Det är konstigt det här med att mina veckodagar ser exakt likadana ut men att jag ändå lever för helgen. Säger en hel del till mitt framtida arbetande jag.
Min hund är det sötaste jag vet! Tänk att hon ännu är i liv? Veterinären gav henne en dödsdom med två veckor till högst ett halvår för 1,5 år sedan. Men nu ska vi inte jinxa något eftersom hon då säkert lär dö imorgon bara för att jag skrev det här. Men usch! Tre år till tack (eller mera)! -
Kvinnodagen då
Kvinnodagen är en dag jag har lite svårt för. Innan ni nu blir sura över det så tar vi det lite lugnt. Grejen med den här dagen är att den känns som ett enda stort minfält. Känns som om hur människor än gör blir det liksom fel. Lite som att vara feminist eller mamma. Som en stor rättegång. Strävan efter att vara så jäkla rätt hela tiden gör att folk lätt hackar på varandra för att de inte behandlar läget på samma sätt som de själva gör. Så halva min facebook-feed idag skriker grattis med blommor och grejer medan andra halvan uppmanar hur fel det är att säga grattis. Att gratulera en kvinna på kvinnodagen jämförs med att gratulera någon för att sitta i rullstol osv. Jag är av den åsikten att jag avskyr när människor ska läxa upp varandra. Berätta hur fel de andra har och hur rätt och medveten man själv är. Jag pallar inte hela den grejen oavsett hur man uppmärksammar den. Av samma anledning är jag heller inte ute och viftar med någon klimatångest-flagga, jag orkar helt enkelt inte tycka, läxa upp och kriga. Jag krigar redan tillräckligt på andra plan i mitt liv just nu att lägga till ytterligare aspekter där jag ska kämpa gör mig så trött att jag bara vill gråta.
Måste man utbilda och läxa upp människor i alla ämnen? Måste man göra rätt hela tiden som människa för att ha rätt att leva? För min del får den här dagen gärna handla om att låta oss kvinnor få en paus i livets alla krav. En dag där vi får vara människor och inte perfekta små varelser som vi tydligen ska vara nu för tiden. Äta rätt, resa rätt, träna rätt, tycka rätt, jobba rätt, föräldraskap rätt, kärlek rätt, vänner rätt, böcker rätt, smink rätt, hudvård rätt, livet rätt.
Jaja. Förlåt på förhand ni som tog illa upp. Ha en fin kvinnodag. Hoppas ni får göra den till det som är viktigt för just er.

Denna kvinna ser i alla fall ut så här idag.