• Random

    Cityhelg

    Vi bestämde oss för att för en gångs skulle skippa landelivet för en ordentlig cityhelg. Så istället för att inviga lördagen iklädd underställ framför brasan i Ingå så åt jag en “cali-frulle” bestående av bröd, stekt ägg, stekt spenat och kaffe. Åt alltid detta till frulle när jag hälsade på min syster i Kalifornien (därav smeknamnet). Var lite sådär småseg lördagen till ära efter att ha varit ute och svängt med Y och S kvällen innan på Siltanen. Ändå glad över att jag vandrade hem vid två och inte gjorde som de andra två galningarna och åkte vidare. Börjar bli en gammal dam här hej.

    Ska vi leka inredningsbloggare för en stund? Porslin: Röstrand Ostindia Floris-serien. Underlägg: Svenskt Tenn. Duk: H&M Home. Bestick: Ikea. Runt tvåtiden tog jag och mina äkta man spårvagn 1 till Rödbergen. Upptäckte glatt att Relove flyttat in på hörnet av roban/fredan och var tvungen att kika in lite. Tänk att för några år sedan var Rödbergen mina hoods. Här bodde jag 2009-2015 i just den här korsningen. Det härliga gröna huset med hästbutiken inhyste en etta på rymliga 21 kvadrat som min mormor snällt kallade för “förrådet” och jag själv för “hem”. Smaken är som baken. Numera rör jag mig så sällan i Rödbergen att jag vid varje besök gör massa imponerade skrik åt allt jag ser “Titta hääääär, men oooooj”. Ni kan kalla mig Rödbergsturisten. Hursomhelst så har våra vänner R och V köpt en Rödbergslägenhet och just flyttat in. Så som de passionerade möbelbyggare vi trots allt är var ett byggbesök vår lördagsagenda. Vi byggde möbler, drack öl och umgicks. Ikea-möbler är ibland lite som lego för vuxna, nämligen svinkul. Sen Woltade de nyblivna lägenhetsägarna in massa pizza från Puttes och så korkade vi vin. Sen blev det faktiskt ganska sent. Ni vet spontant häng som förvandlas till en härlig middag där fler hänger på och till sist övergår till fest? Just en sådan lördag blev det. Niki fick mitt i allt åka och hämta Milla så att hon fick vara med lite. SÅ himla bra dag. Söndag och jag vaknade till det här.
    Sen tog vi en lugn dag. Promenerade med hund, tittade på Jurassic Park, tvättade lakan. På eftermiddagen slängde jag i hjortsteken jag fått av R kvällen innan i sous-viden och lät den hänga där på 54 grader i två timmar. Till det gjorde jag en kall bearnaisesås som fick stå och dra till sig lite medan hasselbackspotatisen och köttet blev klart. Nam!  Slut på helg!

  • Random

    Ett fredagshem

    Lugnet här hemma en fredagkväll. Niki och Milla chillar i soffan. Tar det “piano” som man glatt kallade det på 90-talet. Snart kommer Y och S hit och dricker roséskumpa med mig. Friyay.
    Som den tvättäkta svensk jag är har jag såklart tänt massa ljus och fixat blommor. Mys är en del av meningen med livet.
    Åt en tidig middag i form av pasta bolognese med massa parmesan på. Klassisk rätt som man aldrig tröttnar på. Sant.

    Ha en fin kväll!

  • Random

    Det här med relationer


    Godmorgon! Kaffe i sängen med en inte alltför intelligent såpa på skärmen är det som gäller den här fredagsmorgonen på Tredje Linjen. Helgens planer hade väl egentligen varit Ingå om inte Ylva envisats om att ses hemma hos oss ikväll istället. Så, stan it is. Hade såklart varit mysigt att åka ut till landet och fira ett halvår som gifta med Niki. Men kanske vi kan göra det imorgon istället.

    Så hur har sex månader som gift egentligen varit? Kort och gott så är det ingen större skillnad mot innan. Förutom att jag har ett nytt efternamn (vilket jag vande mig oroväckande snabbt vid) så har vårt förhållande fungerat likadant som innan. Vi har båda haft lite jobbiga månader på det professionella planet men vi är bra på att stötta varandra och alltid vara i varandras lag.

    Well, nu när jag har lyckats vara gift i ett helt halvår tänkte jag dela med mig av hur jag tänker i en relation. Hehe. Lite som när Blondinbella skrev en babybok som även handlade om hur man vet att man träffat den rätte efter sådär sju månaders förhållande. Lite så. Hehe. (Never forget). Med risk för att göra en naiv Blondinbella så ska jag dela med mig lite.

    Tänker att jag börjar med vilken typ av person man ska vara tillsammans med. (Om man alltså vill vara tillsammans med någon)

    Var tillsammans med någon som är snäll, har humor, som lyfter dig istället för sänker dig, någon som ger dig utrymme till att få vara dig själv, någon som stöttar dig och som alltid håller dig om ryggen oavsett om det stormar eller inte. Att vara tillsammans med någon som är snäll är så jäkla underskattat. Snäll är ändå livets bästa egenskap. Men hur vet du om din partner är snäll? Om hen får dig att må bra är hen oftast en snäll person. Funkar dock endast om båda är lika snälla mot varandra. Hittar du en snäll person måste du vara lika snäll tillbaka. Kom ihåg det.

    Så du är i ett förhållande, härligt! Då tänker jag att man ska tänka så här:

    • Välj din person varje dag och prioritera varandra.
    • Tänk alltid på hur du vill bli behandlad när du behandlar andra, så också din partner.
    • Välj dina konflikter och hantera dem värdigt. Använd ord som inte sårar eller skapar rädsla utan försök förklara och framförallt lyssna. Säg förlåt ofta och kramas ofta.
    • Om ni båda alltid strävar efter att få den andra att må bra kommer ni båda att må bra. Gör det lilla extra för varandra.
    • Kommunikation är livet. Berätta vad du tänkt dig, var ärlig och lova inte grejer du inte kan hålla.
    • Vad du än gör så spela aldrig spel eller “prove a point” på något du tänker hen gjort fel.
    • På tal om ord. Undvik orden “aldrig” och “alltid”. Får bara människor att må dåligt och ditt budskap får motsatt effekt.
    • Tänk på vad ditt mål är i er relation. Vill du ha en bra relation? Ja. Blir din relation bättre eller sämre av att du agerar så här?
    • Krig har också regler. Bara för att ni bråkar betyder det inte att det är okej att säga vad som helst till varandra. Du har säkert ganska bra koll på vad som skulle såra den andra djupt. Gör aldrig det. Dyrt och onödigt. Man kan faktiskt bråka utan personangrepp.
    • Dejta varandra. Gå ut på middag ihop, fortsätt till en bar. Snacka skit om allt och skratta.
    • En mysig vardag. Prata med varandra. Dagligen. Fråga hur dagen varit, berätta om din dag. Prata.
    • Ha lite gulliga rutiner. Pussas innan ni lämnar varandra varje morgon, när ni kommer hem och innan ni ska sova. Myyysigt ju!
    • Jag tror att alla par mår bra av att ha en “egen grej”. Något internt och förmodligen ganska pinsamt ostigt. En gemensam jargong bara ni förstår. Undvik dock att pyssla med sånt in public. Kan utlösa kräkreflexer hos utomstående.
    • Tror att transparens och gemensamma mål och värderingar är viktiga. Vill ni samma saker? Vissa stora saker i livet kan man tex inte kompromissa om.
    • Ta med den andra på kompishäng med dina vänner. Obs. Också viktigt att låta den andra få ensamtid med sina vänner. Lagom är bäst.
    • Ligg steget före. Vet du att din partner kommer ha en pissig dag. Fixa så att hen får en bra landning efteråt. Låt hen komma hem till en kopp te och ett varmt bad. Låt hen hänga där och andas ut medan du lagar middag/nattar barn/går ut med hund. Osv. Att vara omtänksam är guld.
    • Kom ihåg att ni båda inte måste vara bra på allting.
    • Lita på varandra.

    Jaja. Doktor Phill här ska sluta nu. Men, jag skulle jättegärna höra era bästa relationshacks. Hur gör ni?