-
Noux
Vad gör man en ledig tisdag i stan när man egentligen bara vill vara ute i skogen? Det satt jag och funderade på igår morse och kom fram till att jag faktiskt aldrig varit i nationalparken Noux. Lite knäpp att den bara ligger 39 minuter bort och att jag som den skogsälskare jag faktiskt är aldrig har varit där. Finns få ställen jag mår så bra på som i just skogen. Framförallt på våren och hösten när det frusit till lite. Sommaren när skogen är invaderad av mygg och bromsar och man måste ha på sig massa svettiga lager för att klara sig är inte min skogstid. Så jag hoppade in i bilen och körde ut till skogen med Milla.
Vi var väldigt ensamma i skogen. Träffade på ett annat par men det var väl det. Milla tyckte att jag var helt tokig som höll henne kopplad, men reglerna för parken var just kopplad hund. Fick följa dem även om min hund som alltid annars går lös i skogen såg lite upprörd ut.
Det som är så fint med Noux är alla vattendrag, sjöar och små tjärnar. Om jag någon gång bor i hus ska jag anlägga en bäck på baksidan. Ljudet är terapi.
Lederna bestod av hårt packad snö så det var lätt att ta sig fram. Om än lite halt i backarna.
Vi gick Korpens runda som enligt “internet” skulle ta fyra timmar att gå på barmark men snarare tog tre timmar att gå i snö. Mycket stigningar som man kanske kunde tänka sig tar ner på tempot, men ska man gå den rundan på fyra timmar på barmark får man nog gå väldigt långsamt.
Eftersom jag inte äger några vandringskängor (borde så skaffa något liknande) skuttade jag runt i Nikeskor och skidstrumpor. Äh, funkade ganska bra det med. -
Hur finskt är vårt hem?
Det florerar ett test på diverse finlandssvenskar bloggar som testar om ens hem ser ut som all andra finländska hem. Efter tio år med Finland som hemadress och efter snart fem års förhållande med en finlandssvensk man tycker jag att jag med all rätt borde se hur illa ute jag är med min integration. Egentligen tror jag det funkar på många nordiska hem och inte bara finska. Men vi ska se vad det här blir. Vi kör!
Har du en Kivi-ljuslykta från Iittala i ditt hem?
En mörkgrön sådan som bor i badrummet. Oklart var den kommer ifrån?
Har du en liten kaktus eller en suckulent?
Nej. Hade en på toaletten förra våren men den dog.
Äger du något från Iittalas Teema-serie?
Nej. Eller den där ena muminmuggen vi har för barnbesök tillhör säkert den serien?
Är dina köksskåp vita?
Det är dom. Men köket är från Ikea så egentligen borde det göra mig mer svensk än finsk?

Äger du en orange Fiskars-sax?
Yes. En orange och en vit.
Har du en Aalto-vas från Iittala?
Två. En stor och en liten. Perfekta vasen för tulpaner. Äger dock även en Dagg-vas från svenskt tenn så tycker det jämnar ut det hela lite.

Har ditt badrum grå golvklinkers och vita väggkakel?
Nej. Beiget och vitt är det. Vita fogar är dock helvetet på jorden. Skaffa aldrig det. Tips.

Har du Iittalas Savonia-bestick?
Nej. Våra bestick kommer från Ikea.
Finns det en Mumin-mugg från Arabia i ditt hem?
En. Också oklart vem som inskaffat den?
Har du en grå soffa?
Yes! Här har vi ett solklart ja. Vår soffa är stor och grå. Ni vet sådär “neutral” som man tänker att man kan spicea till med färgglada kuddar. Klassiker.

Har du Iittalas Kartio-glas?
Absolut. I alla blåa ooch gröna färger som finns.

Äger du en Aalto-pall från Artek eller motsvarande modell?
Tyvärr. Skulle kunna tänka mig en med zebra-klädsel.
Har du en flätad korg med handtag?
Hmm.. nej?
Har du Iittalas Essence-vinglas?
Vi har öl och champagneglas från essence-serien. Har även ägt vattenglas men tror vi bara har ett kvar.

Har du en Malm-byrå från Ikea?
Nej, men hade en i mitt tonårsrum i Värnamo. Den kom faktiskt med till Finland med hamnade i min expojkväns ägo efter att vi separerade. Där är den kanske ännu idag. Vem vet.
Äger du Marimekkos Kaksi raitaa-handdukar?
Nope. Tror det finns några på Nikis landeställe. Det är väl det närmsta vi kan komma.
Har du en monstera?
Två stycken. De var supersmå och gulliga när jag köpte dom. Numera kallar jag dem för monster istället för monstera. De är ENORMA. Här var den liten och nyinköpt. Idag täcker den hela fönstret.

Har du en rottingstol i ditt hem?
Icke. Hade dock kunnat tänka mig något i rotting, det är ju så fint.
Har du en österländsk matta?
En orientalisk matta som är enorm och handgjord. Nikis föräldrar fick den som bröllopspresent och är skojigt nog insmugglad i landet på grund av skatteskäl. Nu bor den hos oss och den är fantastisk.

Har du en lykta i form av ett hus?
Nej, är det en grej?
Så hur gick det? Ganska många detaljer hade jag rätt och resulterade i hela
10 av 20 rätt.
-
När det vänder
Jag fick ett nytt jobb i fredags. Ett jobb jag verkligenverkligenverkligen ville ha. Blev så jäkla glad att jag skuttade och tjöt av glädje när jag fick beskedet. Men ja, efter några veckors process blev det klart att jag kommer att börja på ett härligt finskt tech-bolag och jobba mot Sverige. Nytt ljust kontor i kampen, fantastisk AI-produkt och nya smarta kollegor. Det kan inte bli bättre. Kommer förmodligen ha några veckor ledigt innan jag börjar så lär förmodligen bosätta mig i Ingå tills dess. Men woooop. Grattis till mig. Så himla bäst.