• Barn,  Ingå,  Landet

    Första sommarlovsveckan

    Barnens sommarlov har börjat och vi har flyttat till Ingå för två veckor. Barnen går varje morgon på Folkhälsans simskola i Björnviken och jag sitter tre timmar på stranden och ser på i ur och skur. Försöker småjobba så gott jag kan från telefonen, men de dagar då regnet öst ner, har det varit minst sagt svårt.

    laxsoppa

    Mina föräldrar lagar som vanligt god mat, som här finsk laxsoppa.

    laxsoppazeinas

    Mina barn kan äta lax jämt. De föredrar laxsoppa framför i princip alla barnklassiker i matväg.

    laxsoppafinsk

    Mamma lagade Zeinas recept och det blev supergott.

    havsfiske

    Annars har det forskats. Min kusin som är marinbiolog kom över med hinkar, håvar, havskratta, havskikare, akvarium, två mikroskop och lärde barnen hur man havsforskar. Det har fiskats krabbor, fiskar, räkor och vi har kikat på samtliga i min farsfars gamla mikroskop. Spännande och bra syssla.

    mikroskop

    Det enda negativa är väl att man borde shoppa nya gummistövlar till barnen. Som min kusin sa, barn bör ha gummistövlar från Crocs utan foder. Jag kan inte göra annat än att hålla med efter X antal dagar med tidningspapper i fyra par gummistövlar. Skulle varit enklare för alla med gummistövlar som inte behöver torkas.

    bryggatn

    Men dagar med fint väder har gummistövelkrisen knappt varit märkbar.

    bord

    Då kan man äta ute och barnen kan leka utomhus utan lager på lager.

    fabola

    Morfar fick även sin ena segelbåt sjösatt och barnen var väldigt ivriga. Bra för morfars stressnivå.

    doodle

    Penny har mest tagit det lugnt.

    tollare

    Ally också. Vänner.

    kvällsdoppet

    Jag har kvällsdoppat mig varje kväll. Kanske bästa doppet när man både blir ren och sval innan man kryper ner bland krispiga lakan.

    kvällsdopp

    Tacksam till morgonrocken som hängt med sen glada tonåren.

    skinome

    Och till produkterna som jag med mitt företag har fått äran att jobba med under våren.

    sommarkväll

    Nu sitter jag här. Skriver ihop det här inlägget och ska snart krypa ner. Imorgon är det midsommar och vi ska in till byn med barnen och dansa runt stången.

    godnatt

    Godnatt